Logga in

Inloggade användare

Ingen
Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Stor-BLD på kubdagarna

Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19654

Tänkte vi kan ha en separat tråd för detta för det är en sidotävling som dessutom är av annorlunda karaktär än övrigt kubande (utom vanlig BLD då).

På grund av att dessa grenar, 4x4-BLD, 5x5-BLD och multi-BLD är tidskrävande så ingår dom inte i ordinarie program utan går samtidigt i separat utrymme. Det kommer att bli krockar och dom som deltar i stor-BLD vill ju gärna vara med i dom andra grenarna också. Därför har jag planerat lite för hur vi skall klara det.

Först har vi 5x5-BLD som startar lördag 09:30. Detta kommer att krocka med den vanliga 4x4, grundomgång. Men den kommer att ha många deltagare så delat startfält är ett måste... Om dom som vill göra båda grenarna ser till att vara på plats minst en halvtimma före ordinarie tävlingsstart så kommer ni få vara i första grupp och vi tjuvstartar tävlingen lite med att låta er gå ut först. Efter får ni sluttampen i sista grupp 2x2x2.

Samma söndag morgon och 4x4-BLD, ni får första grupp i OH och får göra era försök samtigt som sista grupp 3x3 som bara kommer att ha deltagare som inte kommer på lördagen då övriga grupper kör. Svårare blir det på slutet till 4x4-final men om någon/några skall in där från Stor-BLD så kan ju den/dom proriteras under den tävlinge så att dom är ute i tid. Det bör gå med lite ruckande. Den tävlande kan ju alltid välja att bara ta två försök på 4x4-BLD för att prioritera 4x4-final eller något, vi får se hur det går =)

Sen, söndag eftermiddag... där blir det så att ni som kör multi missar dom mindre viktiga 2x2-OH och 3x3-fotkub sedan kommer dom av er som avancerat i 3x3 med i andra gruppen i semifinalen.

Det kommer att bli lite stressigt mellan grenarna för er som vill göra såhär men det går, shemat har anpassats lite för att det skall göra det :D
Senast redigerad: 4 år 6 månader sedan av Kenneth Gustavsson.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19696

Det uppskattas att det går att arrangera så att storblindarna kan delta i typ allt! Jag kommer ställa upp i alla blindgrenar, och ställer gärna upp i mycket annat också. Blind är dock första prioritet, förutom kanske vanlig 3x3.

Stämmer det, eller har jag bara fått för mig att man måste hålla hemligt hur många kuber man ska lösa multi?

Sv:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19697

Arvid Skarrie skrev:
.

Stämmer det, eller har jag bara fått för mig att man måste hålla hemligt hur många kuber man ska lösa multi?

H1a) Competitor must tell before the start of the event how many puzzles (>1) he wants to solve blindfolded for each attempt.
H1a1) A competitor must not change the number of puzzles after the start of the event.

Men inga regler kan väl hindra dig från att tala om för motståndaren, att du tänker försöka med N kuber. Resultatet blir kanske bara, att han väljer N+1.

Sv:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19699

Rune Wesström skrev:
Arvid Skarrie skrev:
.

H1a) Competitor must tell before the start of the event how many puzzles (>1) he wants to solve blindfolded for each attempt.
H1a1) A competitor must not change the number of puzzles after the start of the event.

Men inga regler kan väl hindra dig från att tala om för motståndaren, att du tänker försöka med N kuber. Resultatet blir kanske bara, att han väljer N+1.

Tack!

Det borde betyda att jag ska säga till Daniel och Kåre att jag ska lösa 12 kuber, så kommer dom säkert ta 13!

Sv:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19703

Arvid Skarrie skrev:

Ja.

H1a2) The selected number of puzzles per competitor must be kept secret until the start of the event.

Sv:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19704

Anders Larsson skrev:
H1a2) The selected number of puzzles per competitor must be kept secret until the start of the event.
Man måste ju ha menat tävlingsledningen och inte de tävlande när man skrev den paragrafen. Så har jag alltid tolkat den, annars blir det ju absurt. Då blir det tillåtet att ljuga men inte att tala sanning eller hur ska tolkningen bli?

Re:Sv:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19743

Mats Luthman wrote:
Anders Larsson skrev:
Man måste ju ha menat tävlingsledningen och inte de tävlande när man skrev den paragrafen. Så har jag alltid tolkat den, annars blir det ju absurt. Då blir det tillåtet att ljuga men inte att tala sanning eller hur ska tolkningen bli?

Jag håller helt med Mats L. Vad skulle man få för straff om man berättade i förväg när nån frågade? -1 kub eller DNF???

Har nån lagklok en kommentar?

Re:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19745

På kul och om vi orkar så tänkte vi försöka med inofficiell tävling i 6x6BLD på lördag em/kväll. Så Mimmi och Arvid och andra hugade, hårdträning på mittar är vad som gäller :) :)

Sv:Re:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19746

• jlkasdjf
  • jlkasdjf Profilbild
  • Expert Boarder
Mats Bergsten skrev:
På kul och om vi orkar så tänkte vi försöka med inofficiell tävling i 6x6BLD på lördag em/kväll. Så Mimmi och Arvid och andra hugade, hårdträning på mittar är vad som gäller :) :)

Men det är ju BARA sjukt...

Sv:Re:Stor-BLD på kubdagarna 4 år 6 månader sedan #19747

Mats Bergsten skrev:

Jag hörde detta, och testa mig fram lite. Obliker är nästan precis som T-mittar, så det är inget större problem, förutom deras massiva antal.

För skojs skull sammanställde jag antalet bitar det finns på de olika storlekarna. Den första är altså 2x2, och den sista, är en 8x8. h är hörn, k är kant, x är X-mittar, t är T-mittar, o är obliker.

8h = 8
8h 12k = 20
8h 24k 24x = 56 = 2,8st 3x3
8h 36k 24x 24t = 92 = 4,6st 3x3
8h 48k 48x 48o = 152 = 7,6st 3x3
8h 60k 48x 48t 48o = 212 =10,6st 3x3

8h 72k 72x 144o = 296 =14,8st 3x3

Jag kommer kunna memorera dom 92 bokstäver som krävs för 5x5, och får jag tid, så är det inte något större problem. Att memorera 152 bokstäver låter massivt, men eftersom jag aldrig försökt, så kan jag inte säga säkert hur svårt det är. På en 5x5 behöver jag cirka 25-30 minuter, vilket borde betyda att jag behöver cirka det dubbla för en 6x6. Dock är jag rätt så säker på att jag aldrig kommer göra allting rätt, och jag skulle inte vilja ödsla en domares tid så.

Hade du någon rekordtid på 5x5?
  • Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.404 sekunder

Anslagstavlan

Senaste meddelandet: 3 veckor, 6 dagar sen
  • Viktor Strin : haha menar inte så :p kan vara duktig på att överdriva ibland Wink Jag är bara förvånad över att den väljs bort över vissa andra grenar
  • Anders Larss : Fram till idag har 1251 tävlingar hållits med 5x5x5. Kan jämföras med 1624 tävlingar med 3x3x3. Således knappast "nästan aldrig"... «link»
  • Thomas Pette : Nästan aldrig är att överdriva, men antagligen p.g.a. tidsskäl. Framförallt i endagstävlingar.
  • Viktor Strin : Varför är 5x5 nästan aldrig med i tävlingarna? Neutral
  • Stefan Lidst : nu är Stockholm Open 2014 öppen för reg: «link»
  • Thomas Pette : Jag hörde att det antagligen blir första helgen i maj.
  • Noah : När är nästa tävling
  • Noah : Ja jag snittade runt en minut på tävlingen
  • Stefan Lidst : Syftade på att du hade 1min på 3x3 i tävlingen senast
  • Noah : Mitt record var på 4-4 inte på 3-3

Endast registrerade användare kan skriva inlägg